6 juli 2015
Over het werk van Subodh Kerkar
Dat er bij het maken van een tentoonstelling meer komt kijken dan het bedenken van een thema, het vinden van kunstenaars die passen binnen dit thema en onder andere het inrichten van de zalen – dat zal niemand verbazen. Maar als je mij had gevraagd of ik daar ook kilo’s lege mosselschelpen voor zou moeten verzamelen? Wie weet had ik er dan om moeten lachen, toen nog niet realiserende dat dat wel eens werkelijkheid zou gaan worden. Kilo’s mosselschelpen verzamelen, wassen en laten drogen. Dat is de opdracht voor de komende weken, met als doel het realiseren van een ontzettend mooie installatie van Subodh Kerkar.
De Indiase kunstenaar Subodh Kerkar (1959) gaf zijn medische carrière op om zijn passie te volgen; het maken van beeldende kunst. Momenteel wordt hij beschouwd als een van India’s belangrijkste installatiekunstenaars.
De zee heeft van jongs af aan gefungeerd als inspiratiebron; met name het ritme van de golven, toen hij als kind op zijn vaders schouders zat, of hij met zijn voeten in de zee stond. Hij beschouwt zichzelf dan ook het liefst als zeekunstenaar. Al zijn werken, van zijn installaties tot zijn schilderijen, dragen invloeden van het zeeleven in zich. Ze dienen als het ware als een ode aan de zee. Hoewel de natuur, of beter gezegd de zee, een centrale rol speelt, verwerkt hij in zijn kunstwerken eveneens politieke en sociale kwesties.
Kenmerkend voor zijn werk is het gebruik van natuurlijke materialen, zoals schelpen en stenen. Kerkar verwerkt maar sporadisch materialen die door de mens gemaakt zijn. Wel koopt hij gebruikte boten van vissers en zaagt ze vervolgens in verschillende maten en vormen. De boot ziet hij als een krachtig symbool van alle gemeenschappen die leven bij de zee.
Voor de tentoonstelling ‘Zeebonken & Strandgasten’ heeft Kerkar een installatie gemaakt die in de tuin van de Mesdag Collectie te zien is. De installatie bestaat uit een grote hoeveelheid mosselschelpen, uit India, Denemarken en Nederland, die op verschillende wijzen in de aarde gestoken zijn. Juist door het kleurverschil van de schelpen en het spel met de lichtval ontstaat er een mooi kleurcontrast. Dat is een verwijzing naar het ritme van de golven.
Het is belangrijk voor Kerkar dat de mosselen uit verschillende landen komen. Hij noemt zichzelf ook wel de ambassadeur van de mosselschelp. Het is enerzijds een verwijzing naar de handel op zee, die zo veel goederen over de wereld heeft verspreid (zoals de rode peper van Brazilië naar India), maar ook een verwijzing naar hoe de oceaan mensen uit verschillende culturen bij elkaar heeft gebracht.
Nieuwsgierig geworden naar de installatie van Subodh Kerkar? Noteer dan alvast de tentoonstelling ‘Zeebonken & Strandgasten’ – welke van 15 augustus tot 1 november loopt – in je agenda én houd tot die tijd deze blog, Facebook en Twitter in de gaten.