We vragen soms om uw persoonsgegevens. Waarom doen we dat en hoe gaan we om met uw gegevens? Lees meer in onze privacyverklaring.
Iedereen is welkom in ons bijzondere museum, opgericht in 1887 door Hendrik Willem en Sientje Mesdag. In sommige gevallen hebben we bij uw geplande bezoek, uw aanmelding voor onze e-mailcommunicatie of als u een vraag stelt informatie van u nodig. Bijvoorbeeld als u een online ticket bestelt, een rondleiding reserveert of een zaal huurt.
Uiteraard gaan wij met de grootst mogelijke zorgvuldigheid om met uw persoonsgegevens. Het gaat immers om uw privacy. Hieronder leest u over ons privacybeleid en wat we met uw gegevens doen.
De Mesdag Collectie
Deze privacyverklaring geldt voor: Stichting Van Gogh Museum voorheen Rijksmuseum Vincent van Gogh / Rijksmuseum H.W. Mesdag, te weten De Mesdag Collectie. Overal waar De Mesdag Collectie wordt genoemd, wordt uitsluitend deze partij bedoeld.
Het kan voorkomen dat de GGD De Mesdag Collectie vraagt om persoonsgegevens in het kader van een contactonderzoek i.v.m. de verspreiding van het coronavirus. In het belang van de volksgezondheid zal het museum aan een dergelijk verzoek gehoor geven.
Snel naar:
Hoe gaat De Mesdag Collectie om met uw persoonsgegevens?
2. Wat is het verwerken van persoonsgegevens?
3. Welke persoonsgegevens worden door ons verwerkt?
4. Wanneer verwerken wij persoonsgegevens?
6. Verwerking door derde partijen
7. Hoe lang bewaren wij uw gegevens?
8. Delen wij persoonsgegevens met anderen?
17. Beveiliging van persoonsgegevens
Hoe gaat De Mesdag Collectie om met uw persoonsgegevens?
De Mesdag Collectie beperkt het verwerken van persoonsgegevens tot een minimum. De Mesdag Collectie zal echter altijd bepaalde persoonsgegevens nodig hebben, zoals voor de afname van alle producten en diensten die het museum biedt.
Zo vragen we bijvoorbeeld in de online-ticketshop een aantal persoonsgegevens: deze gegevens zijn nodig om de bestelde entreekaarten correct te kunnen afleveren. Ook in andere gevallen hebben wij persoonsgegevens van u nodig. Bijvoorbeeld voor het reserveren van een rondleiding, wanneer u zich aanmeldt voor onze e-mailcommunicatie, wanneer u bij ons solliciteert, of wanneer u ons wilt ondersteunen met een donatie.
We gaan heel zorgvuldig om met uw persoonsgegevens. De gegevens worden niet aan derden verstrekt, alleen als dit noodzakelijk is voor de dienstverlening of als we hiertoe wettelijk verplicht zijn. Wij doen verder ons uiterste best om deze gegevens zo goed mogelijk te beveiligen.
We bewaren persoonsgegevens zo kort mogelijk (zie punt 7). We houden hierbij rekening met de wettelijk verplichte termijnen die gelden voor bepaalde gegevens.
Degene die zijn of haar persoonsgegevens aan ons verstrekt, is en blijft eigenaar van deze gegevens. Dat betekent dat er door de eigenaar van deze gegevens toestemming is gegeven om de persoonsgegevens te verwerken. Het betekent ook dat de eigenaar deze toestemming weer kan intrekken en zijn of haar gegevens kan laten verwijderen (zie punt 15).
1. Wat zijn persoonsgegevens?
Met persoonsgegevens bedoelen we: elk gegeven over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Dit betekent dat informatie ofwel direct over iemand gaat, ofwel naar deze persoon is te herleiden. Gegevens van overleden personen of van organisaties zijn geen persoonsgegevens.
2. Wat is het verwerken van persoonsgegevens?
Onder verwerking verstaan we elke handeling die wordt verricht met betrekking tot persoonsgegevens, zowel digitaal als op papier. Bijvoorbeeld het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, uitwissen en vernietigen van persoonsgegevens.
3. Welke persoonsgegevens worden door ons verwerkt?
Museumbezoek
In en buiten het museum worden vanwege beveiligingsdoeleinden camerabeelden gemaakt. Het doel daarvan is om de veiligheid van bezoekers, van het personeel en van de kunst zo goed mogelijk te bewaken.
Tijdens evenementen zoals de opening van een nieuwe tentoonstelling, aankoop van een nieuw kunstwerk etc. wordt er beeldmateriaal gemaakt dat wordt gebruikt als sfeerimpressie of om verslag te doen van deze evenementen. Dit valt onder de uitzondering journalistieke doeleinden, zoals te vinden is in de Uitvoeringswet AVG. Om deze reden wordt hiervoor geen toestemming gevraagd. Wilt u niet herkenbaar in beeld worden gebracht, laat dit dan weten aan de fotograaf. Deze zal hier dan rekening mee houden. Het fotograferen van minderjarigen en wilsonbekwamen zal altijd plaatsvinden met toestemming van de wettelijk vertegenwoordiger.
Voor het overige beeldmateriaal dat wordt gemaakt in het museum en waarbij bezoekers herkenbaar in beeld zijn, geldt dat hiervoor toestemming aan betrokkene wordt gevraagd.
Websitebezoek
Op onze website worden verschillende diensten aangeboden Zo kunt u een entreekaart kopen of een rondleiding of workshop reserveren. U kunt ook een zaal of de tuin afhuren voor een bruiloft of ander evenement, of ons museum steunen of zich aanmelden voor onze e-mailcommunicatie. In al deze gevallen vragen wij u om persoonsgegevens, om uw aankoop, verzoek of vraag zo goed mogelijk te kunnen afhandelen.
Op onze website en apps maken we gebruik van cookies, analytics en andere technieken. Dat doen we om de website en apps goed te laten werken en ook om gegevens te verzamelen waarmee we de websites kunnen verbeteren. Deze gegevens worden zo veel mogelijk geanonimiseerd en worden niet aan derden verstrekt.
Meer informatie over cookies en hoe wij hiermee omgaan leest u in ons cookiebeleid.
Wij kunnen vragen om de volgende persoonsgegevens:
Online-tickets, e-mailcommunicatie, contactformulieren en aanvraagformulieren
Doordat u gebruikmaakt van onze diensten, graag op de hoogte blijft van onze activiteiten of ons wilt volgen via sociale media en u hiervoor bepaalde persoonsgegevens hebt ingevuld, kunnen wij de volgende persoonsgegevens van u verwerken:
- voor- en achternaam (alleen voor het bestellen van online tickets);
- e-mailadres;
- overige informatie die door de bezoeker van de website vrijwillig wordt verstrekt en/of waar de bezoeker ondubbelzinnig toestemming voor heeft gegeven om te mogen verwerken, bijvoorbeeld in het kader van onderzoeksdoeleinden of om op de hoogte te worden gehouden van activiteiten die plaatsvinden in en om het museum.
- IP-adres bij het invullen van formulieren voor het aanvragen van een rondleiding of workshop, of bij het invullen van een contactformulier. Dit IP-adres wordt automatisch toegevoegd wanneer een dergelijk formulier wordt verzonden.
Vrienden van Mesdag
Voor vrienden van De Mesdag Collectie geldt dat de volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
- voor- en achternaam;
- adresgegevens;
- telefoonnummer;
- bankrekeningnummer;
- e-mailadres;
- indien van toepassing: informatie die nodig is om uw gift af te kunnen trekken in uw aangifte inkomstenbelasting.
Opdrachtgever authenticiteitsaanvraag
Het kan zijn dat u ons gevraagd heeft de authenticiteit van uw kunstwerk van Mesdag of de Haagse School te onderzoeken. Indien u een natuurlijke persoon bent is deze privacyverklaring van toepassing; in alle andere gevallen niet.
Om op aanvraag authenticiteitsonderzoek te kunnen doen, hebben we ook gegevens nodig van de (vorige) eigenaar/eigenaren van het kunstwerk/de kunstwerken. Om deze reden kunnen onder meer de volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
- geslacht;
- voor- en achternaam;
- adresgegevens;
- landgegevens;
- telefoonnummer;
- e-mailadres.
Rondleiding of workshop
Van bezoekers die een rondleiding of een workshop reserveren (per telefoon, e-mail of via de website) worden de volgende persoonsgegevens verwerkt:
- naam;
- adresgegevens;
- telefoonnummer;
- e-mailadres;
- land;
- overige informatie die u vrijwillig geeft;
- IP-adres dat automatisch wordt meegestuurd wanneer u op de website een formulier invult en verzendt.
Beeldaanvragen voor commercieel gebruik
Als dergelijke aanvragen worden gedaan door natuurlijke personen is deze privacyverklaring van toepassing. Om beeldaanvragen te kunnen beoordelen en afhandelen, inclusief betaling, kunnen onder meer de volgende persoonsgegevens worden verwerkt:
- geslacht;
- voorkeurstaal;
- voor- en achternaam;
- adresgegevens;
- landgegevens;
- telefoonnummer;
- e-mailadres;
- btw-nummer.
Onderzoek
Om de kwaliteit van onze website en apps te kunnen verbeteren, doen wij regelmatig onderzoek. Deze onderzoeken zijn over het algemeen anoniem. Indien er onderzoek wordt gedaan waarbij wél persoonsgegevens worden verwerkt, vragen wij niet meer persoonsgegevens dan strikt noodzakelijk. Ook vragen wij uitdrukkelijk toestemming voor het verwerken van deze gegevens.
Vacatures
Als u bij het museum solliciteert, verwerken wij van u de volgende persoonsgegevens:
- voor- en achternaam;
- adresgegevens;
- telefoonnummer;
- e-mailadres;
- cv;
- motivatie.
Een zaal of de tuin afhuren
Als u wilt gaan trouwen in ons museum of in onze prachtige tuin, of als u voor een ander evenement gebruik wilt maken van onze faciliteiten, dan vragen wij u om de volgende persoonsgegevens:
- naam (contactpersoon);
- adresgegevens;
- telefoonnummer (contactpersoon);
- e-mailadres;
- uw IP-adres dat automatisch wordt meegestuurd wanneer u op de website een formulier invult en verzendt;
- overige informatie die u vrijwillig geeft.
Overige relaties
Deze worden geregistreerd in ons CRM-systeem. Met deze relaties wordt contact onderhouden door het toezenden van informatie over het museum en de activiteiten of het uitnodigen voor evenementen.
De persoonsgegevens die verwerkt worden van deze groep zijn:
- voor- en achternaam;
- (privé) adresgegevens;
- (privé) telefoonnummer;
- (privé) e-mailadres;
- in sommige gevallen een pasfoto;
- in sommige gevallen geboortedatum;
- eventueel opmerkingen naar aanleiding van een gesprek.
Contact
Heeft u via e-mail of per telefoon contact met ons opgenomen, dan kan het zijn dat wij persoonsgegevens van u nodig hebben om uw vraag of verzoek af te kunnen handelen. Hiervoor kunnen wij buiten de bedrijfsgegevens om onder meer de volgende persoonsgegevens vragen:
- naam (contactpersoon);
- e-mailadres (contactpersoon);
- telefoonnummer;
- indien van toepassing nadere gegevens die u heeft opgegeven.
4. Wanneer verwerken wij persoonsgegevens?
Persoonsgegevens worden alleen verwerkt als:
- deze nodig zijn om de overeenkomst te kunnen nakomen;
- de eigenaar hiervoor uitdrukkelijk en ondubbelzinnig toestemming heeft gegeven;
- er een gerechtvaardigd belang is voor De Mesdag Collectie (bijvoorbeeld analytische doeleinden of direct marketing);
- de verwerking noodzakelijk is om aan een wettelijke verplichting te voldoen.
5. Waarom doen wij dit?
De Mesdag Collectie verwerkt persoonsgegevens:
- om uw verzoek om beeldmateriaal of uw aanvraag voor een workshop of rondleiding te kunnen afhandelen;
- om contact te kunnen opnemen als er urgente wijzigingen zijn die gevolgen hebben voor de reservering van uw museumbezoek, zaal- of tuinhuur, rondleiding of workshop, of als er onduidelijkheden zijn over of problemen met uw reservering;
- om uw museumbezoek zo prettig mogelijk te laten verlopen;
- om te kunnen instaan voor de veiligheid van bezoekers, medewerkers en onze kunst;
- om de afgenomen museumactiviteit of huur van onze tuin of zalen in rekening te kunnen brengen of om de donatie/gift in ontvangst te kunnen nemen;
- om uw sollicitatie in behandeling te kunnen nemen;
- om de gevraagde informatie van ons te kunnen ontvangen;
- om u te kunnen uitnodigen voor evenementen;
- om relaties en het netwerk van het museum in kaart te brengen ter verbetering van de fondsenwerving, belangrijk voor het voortbestaan van het museum;
- voor analysedoeleinden waarmee we onze dienstverlening en communicatie kunnen verbeteren, en waarbij gegevens zo veel mogelijk worden geanonimiseerd;
- als u toestemming hebt gegeven om uw gegevens te verwerken. Bijvoorbeeld als u op de hoogte gehouden wilt worden over ons museum, voor onderzoeksdoeleinden of om onze dienstverlening te verbeteren.
- om aanbiedingen bij u onder de aandacht te brengen die afgestemd zijn op uw interesses.
6. Verwerking door derde partijen
Wij verstrekken persoonsgegevens aan derden als dat nodig om technische redenen (bijvoorbeeld omdat wij zelf niet over de benodigde techniek beschikken), of vanwege een (wettelijke) verplichting.
In dergelijke gevallen schakelen wij een gespecialiseerde derde partij in om de afgesproken dienstverlening te kunnen verzorgen. Deze derde partij verwerkt eveneens de persoonsgegevens. Bijvoorbeeld een gespecialiseerde partij die ervoor zorgt dat uw entreeticket in uw mailbox wordt afgeleverd.
In zo'n geval zullen wij een derde partij inschakelen die voldoet aan onze veiligheidsnormen en privacyrichtlijnen. Met deze partij maken wij goede afspraken over het zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. De Mesdag Collectie is en blijft, ook dan, verantwoordelijk voor de gegevensverwerking.
Ook kan het voorkomen dat we genoodzaakt zijn aangifte te doen, bijvoorbeeld in het geval van het plegen van fraude. Daarnaast kunnen politie, justitie, toezichthouders en/of de Belastingdienst op grond van de wet gegevens bij ons opvragen. Verder kan de rechter ons verplichten gegevens te verstrekken. In al deze gevallen moeten de benodigde persoonsgegevens aan derden worden verstrekt.
7. Hoe lang bewaren wij uw gegevens?
Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan strikt noodzakelijk om de doelen te realiseren waarvoor deze gegevens zijn verzameld. In sommige gevallen zijn wij gehouden aan een wettelijk verplichte bewaartermijn. Als verwijdering technisch niet mogelijk is worden gegevens waar mogelijk geanonimiseerd.
Voor sollicitanten geldt dat wij hun gegevens vier weken na het afronden of stopzetten van een wervingsprocedure vernietigen, tenzij is afgesproken met de sollicitant diens gegevens in portefeuille te houden. In dat laatste geval bewaren wij de gegevens nog maximaal één jaar.
Voor Vrienden van Mesdag geldt dat wij bij het stopzetten van de donatie vragen of wij de persoonsgegevens moeten verwijderen, of dat de persoon op de hoogte wil blijven van de activiteiten van het museum (als relatie opgenomen wil blijven in ons bestand).
In het geval van een authenticiteitsaanvraag bewaren wij persoonsgegevens voor onbepaalde tijd. Reden hiervoor is dat deze gegevens worden gebruikt voor wetenschappelijk en/of historisch onderzoek. De Mesdag Collectie beoordeelt wanneer deze gegevens niet langer nodig zijn en zullen worden vernietigd.
Als u zich hebt ingeschreven voor onze e-mailcommunicatie (zoals nieuwsbrieven) of als u hebt aangegeven dat u als relatie in ons bestand wilt worden opgenomen, verwerken wij uw gegevens totdat u aangeeft dat u geen e-mailcommunicatie meer wilt ontvangen of verwijderd wilt worden uit ons bestand. Voor het afmelden van de nieuwsbrief kunt u ook gebruikmaken van de link ‘Afmelden’ in de nieuwsbrief.
Voor relaties, zoals scholen, die op regelmatige basis museumactiviteiten boeken, geldt dat wij hun gegevens bewaren totdat zij aangeven uit ons bestand verwijderd te willen worden.
Voor evenementen geldt dat persoonsgegevens tot maximaal vier weken na het evenement worden bewaard. Het gemaakte beeldmateriaal tijdens deze evenementen wordt opgeslagen in ons digitale beeldarchief en wordt om journalistieke doeleinden onbeperkt gebruikt en bewaard.
8. Delen wij persoonsgegevens met anderen?
Persoonsgegevens worden uitsluitend aan derden verstrekt als dit nodig is voor de uitvoering van de met u gesloten overeenkomst, of om te voldoen aan een wettelijke verplichting, of om mee te werken aan een onderzoek van politie of andere autoriteiten. Zie ook punt 6.
9. Doorgifte buiten de EU
Uw persoonsgegevens worden zoveel mogelijk verwerkt en bewaart in de Europese Unie. Het kan zijn dat onze verwerkers uw persoonsgegevens buiten de Europese Economische Ruimte (EER) opslaan en/of verwerken. Doorgifte aan een dergelijk land gebeurt alleen als dat land een passend beveiligingsniveau waarborgt.
10. Cameratoezicht
Vanwege beveiligingsdoeleinden gebruikt het museum binnen en buiten cameratoezicht. Uiteraard gaan wij zorgvuldig om met de camerabeelden. Ze worden niet met derden gedeeld, tenzij politie of andere autoriteiten om deze beelden verzoeken. Gemaakte beelden worden maximaal vier weken bewaard, tenzij deze gegevens nodig zijn in het kader van een onderzoek van de politie of andere autoriteiten.
11. Wifinetwerk
In het museum kunt u gratis gebruik maken van ons wifinetwerk. Als u gebruik maakt van het wifinetwerk van het museum, ontvangen we mogelijk informatie waarmee u of het apparaat dat u gebruikt kan worden geïdentificeerd. Bijvoorbeeld uw MAC-adres of unieke identificatiemiddelen, zoals een aan het apparaat toegekende naam of toegekend nummer. Deze gegevens worden niet opgeslagen of gedeeld.
12. Sociale media
De Mesdag Collectie maakt gebruik van sociale media om u te inspireren met onze collectie, om u op de hoogte te houden van onze activiteiten en om kijkjes achter de schermen te geven. Ook reageren we op uw vragen en opmerkingen. U kunt ons volgen op Facebook, Twitter, Instagram en YouTube. Als u deze sociale media gebruikt, gaat u akkoord met de voorwaarden van het sociale media-platform dat u gebruikt.
Op sociale media plaatsen we advertenties over onze tentoonstellingen en andere activiteiten. We tonen u advertenties op basis van de gegevens die het sociale media-platform met uw toestemming verzamelt, bijvoorbeeld dat u ons volgt, uw leeftijd, in welk land u woont of dat u geïnteresseerd bent in kunst.
De Mesdag Collectie heeft geen invloed op welke gegevens sociale media-platforms van u verzamelen. Kijk hiervoor in de voorwaarden van het sociale media-platform. Deze privacy-instellingen kunt u vaak ook beheren in de instellingen van uw sociale media-profiel.
13. Google Analytics
De Mesdag Collectie gebruikt Google Analytics om inzicht te krijgen in het bezoek van de website. Met die kennis verbeteren we de website.
De gegevens leiden niet naar individuele personen. Lees meer over het privacybeleid van Google.
De Mesdag Collectie heeft de volgende maatregelen genomen om uw privacy te beschermen:
- We hebben een verwerkersovereenkomst gesloten met Google.
- De optie ‘gegevens delen met Google’ hebben we uitgeschakeld.
- Google Analytics-cookies worden niet gebruikt in combinatie met andere diensten van Google.
- De laatste drie cijfers van uw IP-adres zijn verwijderd, waardoor ze zijn geanonimiseerd.
14. Cookies
Op de website van De Mesdag Collectie gebruiken we cookies om de website goed te laten functioneren, om het gebruik van de site te analyseren en om u advertenties op andere websites te kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Meer hierover leest u in ons cookiebeleid.
15. Welke rechten heeft u?
- Als u zich heeft aangemeld voor onze nieuwsbrief en u wilt zich afmelden, doet u dit met de link ‘Afmelden’ boven of onder in de e-mail. U kunt ook een e-mail sturen naar newsletter@demesdagcollectie.nl.
- Als u het idee hebt dat wij uw persoonsgegevens onrechtmatig of onjuist verwerken, dan kan u een verzoek indienen om deze verwerking te laten beperken.
- U kunt een verzoek indienen om in te zien welke persoonsgegevens we van u verwerken.
- U kunt een verzoek indienen om uw persoonsgegevens aan te passen, wanneer deze niet kloppen.
- U kunt eerder gegeven toestemming voor de verwerking van uw persoonsgegevens intrekken. Betreft deze intrekking beeldmateriaal, dan moet u duidelijk vermelden welke datum het beeld is gemaakt, bij welk evenement en het beeld omschrijven. Voeg bij voorkeur het beeld bij. Als we uw verzoek inwilligen zal het beeldmateriaal vanaf dat moment niet meer gebruikt worden voor toekomstige publicaties.
- U kunt een verzoek indienen voor het overdragen van uw persoonsgegevens naar een andere organisatie. Dit verzoek zal worden ingewilligd, voor zover dit technische mogelijk is.
- U heeft de mogelijkheid om bezwaar in te dienen tegen de verwerking van uw persoonsgegevens. Als u gebruikmaakt van dit recht, dan wordt de verwerking beëindigd, tenzij onze dringende gerechtvaardigde gronden zwaarder wegen dan uw belang. In een dergelijk geval zullen wij u hierover informeren.
- U kunt een verzoek indienen om uw persoonsgegevens te laten verwijderen. Als u een dergelijk verzoek heeft gedaan, worden uw gegevens zo spoedig mogelijk verwijderd, tenzij dit niet mogelijk is vanwege wetgeving. In sommige gevallen is het technisch niet mogelijk de gegevens te verwijderen en zullen de gegevens waar mogelijk geanonimiseerd worden.
Een verzoek kunt u schriftelijk indienen:
Per post:
Van Gogh Museum
t.a.v. de Privacy Officer
Postbus 75366
1070 AJ Amsterdam
Of stuur een e-mail naar de Privacy Officer, privacy@vangoghmuseum.nl.
Wij zullen zo snel mogelijk, maar in elk geval binnen vier weken, op uw verzoek reageren. Indien het niet mogelijk is uw verzoek in te willigen zullen wij dit gemotiveerd laten weten. Wij kunnen vragen om u te identificeren, door een kopie van een geldig legitimatiebewijs op te vragen. Dit doen wij om misbruik te voorkomen.
16. Klacht indienen
Heeft u het idee dat wij niet zorgvuldig met uw persoonsgegevens omgaan en wij uw klacht hierover niet serieus nemen, dan heeft u de mogelijkheid om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.
17. Beveiliging van persoonsgegevens
De Mesdag Collectie doet er alles aan om uw persoonsgegevens optimaal te beveiligen. Ons doel is om misbruik, verlies, onbevoegde toegang, ongewenste openbaarmaking of ongeoorloofde wijziging tegen te gaan. Al onze websites hebben een SSL Certificaat zodat gegevens veilig en versleuteld worden verzonden. Dit is te herkennen aan een slotje voor de URL in de adresbalk van de browser.
Mocht u toch de indruk hebben dat uw gegevens niet goed zijn beveiligd, of dat er aanwijzingen zijn van misbruik, of als u meer informatie wenst over de beveiliging van uw persoonsgegevens, neem dan contact met ons op via privacy@vangoghmuseum.nl, onder vermelding van ‘De Mesdag Collectie’.
18. Wijzigingen
De Mesdag Collectie behoudt het recht om veranderingen, aanvullingen of wijzigingen aan te brengen in deze privacyverklaring.
Deze privacyverklaring is gepubliceerd op 20 mei 2019.