De tentoonstelling 'Natuur in beeld. Fotografie ontmoet schilderkunst in de 19de eeuw' was te zien van 5 maart t/m 5 juni 2016.
Fotografie is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, maar in de 19de eeuw was het een nieuw en bewerkelijk medium. Al snel na de uitvinding ervan in 1839 spiegelde de fototechniek zich aan de schilderkunst. Het landschap was een van de plekken waar een levendige dialoog ontstond tussen fotografen en schilders. Zo werkten zij letterlijk naast elkaar in het bos van Fontainebleau, waardoor ze elkaar beïnvloedden. Aan de hand van vroege landschapsfoto’s en schilderijen maakt de tentoonstelling Natuur in beeld deze bijzondere ontmoeting tussen beide kunstvormen zichtbaar.
De Mesdag Collectie brengt in deze tentoonstelling haar hoogstaande verzameling Barbizonschilderkunst samen met vroege landschapsfotografie uit collecties van onder meer het Musée d’Orsay en het Rijksmuseum Amsterdam. Prachtige foto’s van onder andere Gustave Le Gray en Eugène Cuvelier laten zien hoe de schilderkunst deze fotografen inspireerde. Zelden getoonde clichés-verre (glasplaatprenten) van Camille Corot en Charles-François Daubigny tonen de versmelting van fotografische techniek met beeldende kunst.
Ook in Nederland kwamen fotografie en schilderkunst aan het einde van de 19de eeuw samen. Louis Apol fotografeerde bijvoorbeeld als voorstudie, voor zijn geschilderde sneeuwlandschappen. De verfspatten op zijn foto’s zijn hiervan een zichtbaar bewijs. Hendrik Willem Mesdag liet voor zijn Panorama van Scheveningen eveneens foto’s maken als hulpmiddel voor wat zijn meesterwerk zou worden. Deze zijn nu voor het eerst in De Mesdag Collectie te zien en te vergelijken met Mesdags geschilderde studie voor het Panorama.
Met werken die zelden voor publiek te zien zijn, toont Natuur in beeld de unieke ontmoeting tussen fotografie en schilderkunst in de 19de eeuw.
Wilt u meer weten over de tentoonstelling? Jorien Soepboer, conservator in opleiding bij het Van Gogh Museum, schreef over Natuur in beeld.