26 januari 2024
Twee kleine landschappen van de Franse kunstenaar Camille Corot (1796-1875) uit De Mesdag Collectie waren ooit onlosmakelijk met elkaar verbonden, blijkt uit recent onderzoek.
Dit kwam onlangs aan het licht toen een conserveringsmedewerker voorbereidingen trof om de schilderijen opnieuw in te lijsten. Sinds 12 januari zijn de werken naast elkaar te zien in De Mesdag Collectie in Den Haag.
Landschap met ruiter (links te zien op de digitale reconstructie) en Landschap met hengelaar (rechts te zien op de digitale reconstructie) schilderde Corot aan het einde van zijn leven.
Toen een conserveringsmedewerker van De Mesdag Collectie de uitgelijste schilderijen naast elkaar hield, viel hem op dat de voorstellingen haast naadloos op elkaar aansluiten. Na verder onderzoek naar het verfoppervlak en het bestuderen van röntgenfoto’s door één van de schilderijenrestauratoren van het Van Gogh Museum, is nu met zekerheid vast komen te staan dat Landschap met ruiter en Landschap met hengelaar oorspronkelijk één geheel vormden.
In de collectie van het echtpaar Mesdag
De werken zijn waarschijnlijk tussen 1875 en 1878 van elkaar gescheiden, waarna ze op paneeltjes zijn geplakt. De twee schilderijen leidden hun eigen levens en kwamen op verschillende momenten in de collectie van het echtpaar Mesdag terecht, in 1878 en in 1889. Het is helaas niet bekend of de Mesdags wisten dat de twee werken ooit één geheel vormden, maar de schilderijen hebben wel eenzelfde soort lijst en zijn vaak als koppel tentoongesteld.
Naar aanleiding van deze ontdekking zijn de twee schilderijen behandeld. Oppervlaktevuil en de sterk vergeelde vernissen zijn verwijderd en kleine beschadigingen in de verflagen zijn geretoucheerd. De oorspronkelijke kleurstellingen én de composities komen nu veel beter tot hun recht.
Op een digitale reconstructie is te zien hoe de voorstelling er oorspronkelijk moet hebben uitgezien, voordat de werken werden gescheiden. Er zijn geen plannen om ze weer samen te voegen, aangezien dat allerlei risico’s met zich meebrengt. De twee afzonderlijke paneeltjes tonen samen de geschiedenis van het oorspronkelijke schilderij.