19 februari 2015
Van 21 februari t/m 7 juni 2015 in De Mesdag Collectie Den Haag en Teylers Museum Haarlem.
De 19e eeuw is dé eeuw van de aquarel. Bekende kunstenaars als Mauve, Israëls en Breitner brachten het medium tot volle bloei.
De dubbeltentoonstelling De aquarel in De Mesdag Collectie en Teylers Museum toont topstukken uit eigen en andere collecties van de grootste Nederlandse 19de-eeuwse meesters.
Door krachten te bundelen is in beide musea van 21 februari tot en met 7 juni 2015 een breed overzicht van het oeuvre van deze bekende Nederlandse kunstenaars te zien, van zeer precies geschilderde aquarellen tot sfeervolle impressionistische en atmosferische landschappen.
Werken die vanwege hun kwetsbaarheid zelden te zien zijn en bij een groot deel van het publiek daardoor nog onbekend zijn.
Hoogtepunten
De bijzondere dubbeltentoonstelling toont een uniek kijkje in de depots van beide musea waar de aquarellen vanwege de grote kwetsbaarheid meestal verblijven.
In beide tentoonstellingen is te volgen hoe de aquarel een steeds voornamere plaats innam in het 19de-eeuwse kunstleven, met een enorme rijkdom in onderwerpen, stijl en techniek.
Naast de impressionistische en atmosferische landschappen uit de Haagse School, blonken kunstenaars als Alma Tadema en Bles uit in juist onvoorstelbaar precies geschilderde aquarellen.
Voor alle kunstenaars geldt dat de landschappen, interieurs en stadsgezichten die zij met water en pigment op papier vastlegden, tot de hoogtepunten in hun oeuvres behoren.
Vervaardiger, verzamelaar en promotor
De tentoonstelling bij De Mesdag Collectie in Den Haag gaat in het kader van het Mesdag jaar in op de belangrijke rol van Hendrik Willem Mesdag als vervaardiger, verzamelaar en promotor van de aquarel.
Jarenlang was hij als oprichter en bestuurslid de stuwende kracht achter de Hollandsche Teekenmaatschappij, een kunstenaarsvereniging speciaal voor de belangrijkste aquarellisten. Hij zond eigen werk in voor de jaarlijkse tentoonstellingen en kocht tot 1903 tientallen tekeningen van andere kunstenaars.
Ruim 45 werken, bestaande uit aquarellen uit eigen collectie aangevuld met bruiklenen van musea en particulieren, laten zien hoe de aquarel een steeds belangrijkere rol innam in het 19e eeuwse kunstleven.
Topstukken
In De Mesdag Collectie zijn maar liefst dertien werken van Anton Mauve bewaard gebleven, toentertijd al een zeer succesvol kunstenaar van de Haagse School. Zijn mooiste aquarellen worden getoond, waaronder Schapen in de stal.
Daarnaast zijn enkele werken te zien die oorspronkelijk tot Mesdags privécollectie behoorden en nu bij particuliere verzamelaars werden teruggevonden. Zo is Moeder en kind van Albert Neuhuys in de tentoonstelling opgenomen. In 1880 kocht Mesdag dit werk op de tentoonstelling van de Hollandsche Teekenmaatschappij, na zijn dood werd het geveild en onlangs werd het teruggevonden bij een particulier.
Panoramisch beeld
Het Teylers Museum geeft de ontwikkeling van de Nederlandse aquarel in de 19e eeuw weer door een panoramisch beeld te schetsen. Centraal staat de ontwikkeling van de aquareltechniek die zich ontwikkelde van ‘gekleurde tekeningen’ van romantische meesters als Koekoek, naar meer impressionistische waterverf-schilderingen van de Haagse School.
Het museum bezit zelf een grote collectie aquarellen die werden verzameld door de toenmalige conservator Hendrik Jacobus Scholten, zelf ook een vaardig aquarellist.
Lezingen en workshops
Naast de tentoonstelling organiseren de twee musea tal van lezingen, workshops en rondleidingen. In de lezingen belichten de conservatoren Maite van Dijk en Terry van Druten en kunsthistoricus John Sillevis thema’s zoals de Haagse School, Mesdag en de bloeiperiode van de Nederlandse aquarel.
Deze lezingen zijn gratis toegankelijk op vertoon van een geldig entreebewijs voor het museum.
Onder leiding van professionals worden er workshops voor zowel beginners als professionals aangeboden. In de workshop Portrettekenen worden cursisten stap voor stap meegenomen aan de hand van een algemeen verhaal en een demonstratie over de aquareltechniek door tekenaar Siegfried Woldhek.
In Aquarelleren is een kunst worden na een inleidende discussie over het fenomeen de aquarel van hedendaags kunstenaar Arno Kramer de meegebrachte aquarellen van de cursisten zelf onder de loep genomen.
Tenslotte staat in workshop Botanisch aquarelleren van Janneke Brinkman-Salentijn de frisheid en transparantie van bloemen in de aquarelkunst centraal.
Meer informatie
Kijk op www.aquarelexpo.nl voor het volledige programma van activiteiten, de tijden en de entree.
Reserveren voor de workshops kan via info@demesdagcollectie.nl en reserveringen@teylersmuseum.nl.
Overigens zijn er combitickets voor kunstliefhebbers die de beide tentoonstellingen gaan bezoeken.
Ook verschijnt er bij de tentoonstelling een rijk geïllustreerde catalogus van uitgeverij Thoth.