Verlaten steengroeve
Camille Corot (1796 - 1875), c. 1850
olieverf op papier op doek,
29 cm x 43 cm
De Mesdag Collectie, Den Haag
Corot schilderde hier een onopvallende rotspartij en wat struikgewas, met vlotte verfstreken. Het is een mooi voorbeeld van de nieuwe landschapschilderkunst die in de loop van de 19de eeuw ontstond.
Corot wilde de natuur weergeven zoals die er op een specifiek moment van de dag uitzag. Dat was heel anders dan zijn voorgangers, die het landschap juist geïdealiseerd en heel verfijnd voorstelden. Met zijn nieuwe opvattingen ontketende hij een artistieke omwenteling in de schilderkunst.
Corot kreeg in het begin veel kritiek. Maar de bekende Franse schrijver en criticus Charles Baudelaire verdedigde hem. Hij vond ‘dat in het algemeen datgene wat goed in elkaar zit, niet keurig afgemaakt is, en dat iets wat héél keurig is afgemaakt, misschien wel helemaal niet goed in elkaar zit […], waaruit volgt dat Corot schildert als een van de grootste meesters.’